"It is not the years in your life that matter, it is the life in your years." Abraham Lincoln

duminică, 10 aprilie 2011

De ce avangardism?

In ultima vreme la scoala, la orele de romana, s-au intamplat fenomene ciudate. Profesoara de romana deschide cartea, citeste primul vers dintr-o poezie dupa care face o pauza...frumos vers...apoi continua. Elevii asculta cu interes pentru prima data in cateva saptamani. La un moment dat profesoara scoate sunete ciudate, foloseste cuvinte si mai ciudate, iar elevii izbucnesc in ras. Doamna profesoara zambeste subtil, dar continua sa citeasca poezia in timp ce elevii uita si unde sunt, atat de captivati sunt de poezie. La final se lasa o liniste de mormant care dupa cateva secunde este intrerupat de un glas confuz..."Ce?"
Aceasta, dragii mei, a fost lectura unei poezii avangardiste; nu-i asa ca termenul suna frumos? O, este un termen ce cere snobism si eleganta si cu toate acestea poeziile nu cer NIMIC. Incercarea de a gasi vreun rost sau inteles in aceste tipuri de poezii, va marturisesc, mi-a omorat cativa ani din viata. Nu pot intelege de ce ni s-ar cere asa ceva pentru examenul oral la romana. Singurul scop al acestor poezii este de a ne arata modul in care NU trebuie scrisa o poezie. Dragi autori ale acestor poezii daca vreti sa faceti o revolutie nu incercati sa inlocuiti lipsa valorii cu o tragedie, deoarece singurul lucru pe care l-ati realizat a fost sa omorati frumosul si bunul gust. Am sa va las drept exemplu o poezie "superba" care i-ar taia rasuflarea si lui Eminescu. Poezia se numeste "Manifest" si a fost scrisa de Sasa Pana.

“cetitor, deparaziteaza-ti creierul!”

strigat de timpan
avion
t.f.f.-radio
televiziune
75 h.p
marinetti
breton
vinea
tzara
ribemont-dessaignes
arghezi
brâncusi
theo van doesburg
uraaaa uraaaaaa uraaaaaaaa



arde maculatura bibliotecilor
a.et p. Chr. n.
123456789000.000.000.000.000. kg.
sau îngrasa sobolanii
scribi
aptibilduri
sterilitate
amanita muscaria
eftimihalachisme
brontozauri
Huooooooooooooooo

Combina verb
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
= arta ritm viteza neprevazut granit

guttenberg reînvii "



Asa-i ca sunteti fara grai? Ca urmare a acestor ore frumoase de literatura avangardista eu si cu colega mea Dana am decis sa scriem poezii (vedeti, poeziile acestea inspira lumea). Iata ce a iesit:


"indata ma voi duce in pat sa ma culc
de mana ma tine fereastra murdara
se aude vantul suierand afara si curtea e plina de glod
pietre bum tigara! vantu bate si gainile mor
mananc un carnat afara
il ung cu mustar si e bun
miauna pisica in pat si ragaie
eins zwei polizei
lampa lumineaza scheletu plin de praf si televizoru vorbeste tare"


Si niste fragmente din opere in devenire:


"de pe scaun nu ma dau
 mistic sa traiesc eu vreau"


"Stai !
 Nu te mai uita asa ca trece masina peste tine, iubito!
 Ai vazut trabantu ce farmec avea? 
Nu visa, n-are frane"


Acum va voi lasa pe voi sa descifrati mesajul ascuns in negura cuvintelor. Succes! You need it!

4 comentarii:

  1. Intr-adevar, poeziile avangardiste sunt lipsite de orice sentiment, singuru lucru care le incadreaza in genul liric este... (???) habar n-am :))

    Oricum, cred ca oricine poate scrie asa ceva. Incercati copii!

    RăspundețiȘtergere
  2. Si... pe cand e lansarea volumului de poezii? ;;)

    RăspundețiȘtergere
  3. Prostilor. Daca nu intelegeti voi mesajul dintr-o opera, poeziile avangardiste in speta, nu inseamna ca el nu exista. Cat despre autoarea minunatelor de mai sus... draga mea ("artista") nefututa, versurile tale sunt o adevarata inspiratie. In plus, ele descriu perfect situatia in care se afla tara noastra si explica foarte clar faptul pentru care la noi scriitorii sunt o specie pe cale de disparitie.
    Mesajul profund transmis de prin intermediul operelor tale este acela ca tu (adica tu si cei ca tine) nu esti decat o mancatoare de carnati si ragaitoare a bere pentru care unica sau, in orice caz, cea mai de pret activitate este aceea de a suge carnatul...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dragul meu Anonim,
      Pe vremea cand am facut acest blog nu aveam nici o intentie de a-l pastra si intretine pentru foarte multa vreme. A fost un proiect pentru obiectul numit Informatica pe vremea cand inca eram o liceana fara griji si cu idei inocente de genul freedom of speech is a natural right not something you have to fight for. Unul din motivele pentru care nu l-as fi pastrat este exact genul de comentarii lipsite de bun simt ca al tau. Un blog pentru mine e o metoda de a-mi exprima parerile si trairile. Nu am incercat prin aceasta postare nici sa starnesc o revolutie, nici sa insult si cu atat mai putin sa-mi impun ideile asupra cuiva. Which is obviously more than I can say for your answer. Versurile de mai sus au fost postate drept o gluma pentru oamenii cu un minim de simt al umorului si cu suficienti neuroni cat sa inteleaga.

      Daca opinia mea, la care am dreptul, te-a ofensat in asa fel incat sa ma insulti pe propriul meu blog atunci sunt sigura ca tara noastra are mult mai multe probleme decat faptul ca nu mai avem scriitori. Lipsa de cei 7 ani de acasa si respectul fiind printre cele mai grave. Daca ai fi fost macar jumatate din omul care te dai a fi prin aceasta postare te-ai fi obosit sa scrii critica constructiva si ai fi descoperit ca sunt mai mult decat deschisa la o dezbatere pe aceasta tema. Am fi putut purta o discutie foarte agreabila despre avangardism daca postarea ta ar fi fost mai pertinenta. Prin modul tau de exprimare, si aici nu vreau sa insult sau sa critic, ci pur si simplu sa-mi exprim o opinie pentru ca se pare ca pentru tine conteaza foarte mult ce cred eu, ai anulat orice argument viabil din toata postarea.

      Daca ai fi citit si celelalte lucruri care le-am scris pe acest blog ai fi vazut ca apreciez alt tip de literatura. La fel cum unora le place muzica clasica si altora hip hop-ul, doua exemple luate la intamplare sa nu te apuci sa read more into this decat e necesar, am dreptul sa fac distinctia intre ce fel de scriitori imi plac si care nu. Iar daca felul in care scrii ceva reflecta cine esti tu atunci dragul meu ti-as sugera sa reflectezi putin asupra propriului stil inainte sa ataci alte persoane. Imi pare rau ca a trebuit sa-mi pierd 10 minute din viata justificandu-ma unui om care nici macar nu a avut curajul sa se semneze. Insa am facut-o pentru ca traiesc intr-o tara civilizata si libera, unde bunul simt nu a murit si unde oamenii isi permit sa aiba opinii fara sa fie atacati fara motiv si argumente.

      PS: Poate iti acord mai mult credit decat ar trebui, dar in cazul in care te gandesti sa-ti exprimi parerea (ceea ce este within your right to do) asupra limbii engleze folosite in acest raspuns, am sa te scutesc de un efort. Sunt perfect capabila sa ma exprim complet in ambele limbi, dar le folosesc zilnic si le iubesc pe amandoua la fel de mult. Ce vreau sa zic de fapt e ca ori cu ori fara parerea ta eu am sa continui sa scriu cum vreau.

      Ștergere